THE TECHNOLOGY OF TUNNELING A SPIRAL-SHAPED TUNNEL DURING THE COMPLETION OF DEEP HORIZONS OF A DIAMOND ORE DEPOSIT

Authors

  • Igor A. Glebov
  • Yuri I. Lel

DOI:

https://doi.org/10.25635/2313-1586.2024.01.038

Keywords:

quarry, opening scheme, penetrating technology, sinking method, articulated dump trucks, tunnel, sinking speed, tunneling combine, drilling and blasting method of sinking

Abstract

When developing diamond ore deposits, the issue of increasing the potential of open-pit mining through the introduction of equipment and technologies that ensure refinement to a depth of more than 500 m is relevant. This is due to the fact that the transition to underground diamond mining entails high costs for the construction of workings and a decrease in the production capacity of the enterprise.

In 2017, the authors of the article, together with employees of Yakutniproalmaz, proposed a promising scheme for opening the deep horizons of the Nyurbinsky quarry of AK ALROSA. This scheme implies the transfer of automobile exits beyond the contour of the quarry into a spiral-shaped tunnel, which makes it possible to increase the structural angles of the slopes of the sides and bring them closer to the values of stable angles.

In turn, the technology of tunneling a curved spiral tunnel should provide the necessary penetration speed, determined by the speed of deepening the quarry, the slope of the tunnel, the vertical distance between the portals, depends on the angles of inclination of the working and non-working sides of the quarry.

The article considers the main parameters of an underground mine (tunnel), examines the equipment used for sinking and presents comparing data of the drilling and blasting and the combine methods for sinking a spiral-shaped tunnel with a slope of 18 – 20 %.

References

Зырянов И.В., Цымбалова А.И., 2013. Испытания CAT-740B на круто-наклонных съездах карьера «Удачный» АК «АЛРОСА». Горное оборудование и электромеханика, № 9, С. 22 – 25.

Глебов А.В., Лель Ю.И., Глебов И.А., 2014. Перспективный сборочный транспорт открытых горных работ. Горное оборудование и электромеханика, № 5(102), С. 18 – 22.

Акишев А.Н., Лель Ю.И., Ильбульдин Д.Х., Мусихина О.В., 2017. Глебов И.А. Технологические решения по вскрытию и отработке глубоких горизонтов Нюрбинского карьера АК «АЛРОСА». Известия высших учебных заведений. Горный жур-нал, № 7, С. 4 – 12.

Лель Ю.И., Глебов И.А., 2022. Обоснование оптимального уклона круто-наклонных автосъездов для полноприводных автосамосвалов, эксплуатируемых при доработке алмазорудных месторождений. Горная промышленность, № S1, С. 95 – 99.

Akdag S., Basarir H., Karpuz C., Ozyurt V., 2015. Stability analysis and optimized slope angle for the iron ore open-pit mine. Proceedings of the 24th International Mining Congress and Exibition of Turkey. Antalya, Turkey, P. 606 – 611.

Haiyong T., Yanhua S., Wenming Z., Chun J., 2011. Slip ratio control for articulated dump truck based on fuzzy sliding mode. Proceedings of the International Conference on Consumer Electronics, Communications and Networks, CECNet 2011, P. 4404 – 4407.

Brown D., Heather R., 1979. Development of off-highway articulated dump trucks. SAE Technical Paper, D. J. B. Engineering Ltd., 12 p.

Лель Ю.И., Глебов И.А., Исаков С.В. и др., 2023. Технология перехода на тоннельное вскрытие при доработке глубоких кимберлитовых карьеров. Известия высших учебных заведений. Горный журнал, № 6, С. 38 – 49.

Проблемы и пути эффективной отработки алмазоносных месторождений. Международная научно-практическая конференция: сборник. Новосибирск: Наука, 2011, 584 с.

Колганов В.Ф., Акишев А.Н., Дроздов А.В., 2013. Горно-геологические особенности коренных месторождений Якутии; АК «АЛРОСА», Ин-т «Якутнипроалмаз». Мирный: Мирнинская городская типография, 568 с.

Носенко А.С., Домницкий А.А., Шемшура Е.А., 2016. Строительство транспортных тоннелей с применением комбайновой технологии. Известия вузов. Северо-Кавказский регион. Сер.: Технические науки, № 3, С. 63 – 70.

Макаров В.В., Хрулев Е.А., Миробян А.А., 2016. Эффективность и комплексная оценка строительства тоннельных автодорожных систем. Вестник инженер-ной школы Дальневосточного федерального университета, №1 (26), С. 134 – 142.

Published

2024-04-02

Issue

Section

DESIGN THEORY AND GEOTECHNOLOGICAL PROBLEMS OF MINING MINERAL DEPOSITS