DEVELOPMENT OF STRUCTURES SEMI-STATIONARY CRUSHING PLANTS-TRANSSHIPMENT FACILITIES FOR HEAVY CONDITIONS
DOI:
https://doi.org/10.25635/2313-1586.2025.03.045Keywords:
cyclic-flow technology, crushing and transshipment plant, rational design, hopperAbstract
In the context of increasing the productivity of large mining enterprises, the introduction of high-performance cyclic-flow technology complexes is becoming relevant, ensuring a reduction in operating costs for transportation by up to 4 times. An important element of crushing and conveyor complexes used in cyclic-flow technology are crushing and transshipment plants, since they determine the preparation of material for conveyor transportation, and the productivity of the crusher(s) installed in them limits the productivity of the complex as a whole. The article is devoted to the description of the design features of modern high-performance crushing and transshipment plants developed within the framework of the completed research and development. The systematization of the conditions of use of crushing and transshipment plants of various types as part of crushing and conveyor complexes is given. Using the calculation results, the rational number of unloading places for dump trucks is shown, depending on the productivity of crushing and transshipment plants. It is shown that in conditions of a high-performance crushing and transshipment plant implemented on the basis of a single crusher, it is rational to adapt its parameters (in particular, the crushing chamber) to the physical and mechanical properties and granulometric composition of the supplied ore. The principle of modularity is reflected in the development of the layout of the crushing and transshipment plant, which can be adapted to specific mining and technological conditions of the quarry. In conclusion, the principles of rational metal consumption design of high-performance semi-stationary crushing and transshipment plants are formulated.
References
1. Яковлев В.Л., 2021. Методологические основы стратегии инновационного развития горнотехнических систем при освоении глубокозалегающих месторождений. Горный информационно-аналитический бюллетень, № 5-1, С. 6-18.
2. Журавлев А.Г., Семенкин А.В., Черепанов В.А. [и др.], 2022. Задачи развития перспективных циклично-поточных технологий для глубоких карьеров. Горная про-мышленность, № S1, С. 53-62. DOI 10.30686/1609-9192-2022-1S-53-62. EDN RPPEIQ.
3. Глебов А.В., Семенкин А.В., Кармаев Г.Д., Берсенев В.А., 2017. Эффективность применения циклично-поточной технологии при разработке Актогайского месторождения меди. Горное оборудование и электромеханика, № 3(130), С. 12-16. EDN YPHVVB.
4. Решетняк С.П., Авраамова Н.С., 2022. Обоснование и реализация рациональных технологических схем автомобильно-конвейерного транспорта скальных горных пород для глубоких карьеров. Рациональное освоение недр, №1, С. 32-39.
5. Исмагилов Р.И., Журавлёв А.Г., Фурин В.О., 2024. Проектирование современных российских дробильно-перегрузочных установок для комплексов ЦПТ. Горная промышленность, № 3, С. 48-55. DOI: 10.30686/1609-9192-2024-3-48-55.
6. Осадчий А.М., Фурин В.О., Холодков А.А., 2013. Полустационарные дробильно-перегрузочные установки Уралмашзавода. Горный информационно-аналитический бюллетень, № 11, С. 158-161.
7. УЗТМ начал поставку оборудования для Алмалыкского ГМК. Портал журнала «Горная промышленность». Новости. URL: https://mining-media.ru/ru/news/17392-uztm-nachal-postavku-oborudovaniya-dlya-almalykskogo-gmk (дата обращения 11.09.2025).
8. Андрюшенков Д., Вержлобович А., 2024. Во глубине узбекских руд. За тяжелое машиностроение, № 2, с. 4-5.
9. Чендырев М.А., Журавлев А.Г., 2022. Рационализация геометрических параметров приемных бункеров дробилок ККД при автомобильном транспорте. Горный информационно-аналитический бюллетень, № 5-1, С. 158-170. DOI: 10.25018/0236_1493_ 2022_51_0_158.
10. Журавлёв А.Г., Кардашин Е.Д., 2024. Особенности моделирования работы дробильно-перегрузочной установки при оптимизации её конструктивно-технологических параметров. Транспортное, горное и строительное машиностроение: наука и производство, № 24, С. 112-121. DOI: 10.26160/2658-3305-2024-24-112-121.
11. Журавлев А.Г., 2024. К вопросу о применении защитных решеток на прием-ных бункерах дробильно-перегрузочных установок. Транспортное, горное и строи-тельное машиностроение: наука и производство, № 26, С. 119-126. DOI: 10.26160/ 2658-3305-2024-26-119-126.
12. Руководство по расчету и проектированию железобетонных, стальных и комбинированных бункеров. Москва: Стройиздат, 1983, 200 с.
13. Зенков Р.Л., Гриневич Г.П., Исаев В.С., 1977. Бункерные устройства. Москва: Машиностроение, 225 с.
14. Баталов А.П. Кремчеев Э.А., 2008. Расчет нагрузок на стены бункеров ци-линдроконической формы. Записки горного института, Том. 178, С. 31-34.
15. Eduardo Rojas, Víctor Vergara, Rodrigo Soto, 2019. Case study: Discrete element modeling of wear in mining hoppers. Wear, Volumes 430–431, P. 120-125, ISSN 0043-1648. doi.org/10.1016/j.wear.2019.04.020.
16. Megan Danczyk, Tom Meaclem, Maral Mehdizad, Daniel Clarke, Petrik Gal-vosas, Luke Fullard, Daniel Holland, 2020. Influence of contact parameters on Discrete El-ement method (DEM) simulations of flow from a hopper: Comparison with magnetic reso-nance imaging (MRI) measurements. Powder Technology, Volume 372, P. 671-684. doi.org/10.1016 /j.powtec.2020.06.002.
17. Юдин А.В., Шестаков В.С., Саитов В.И., Абдулкаримов М.К., 2020. К определению вместимости бункера в составе перегрузочной системы при комбинирован-ном транспорте. Известия вузов. Горный журнал, № 4, С. 99-112.
18. Липатов А.Г. Фурин В.О., Холодков А.А., Журавлёв А.Г., 2023. Инновационные решения в повышении эффективности крупного дробления на железорудных горно-обогатительных комбинатах. Горная промышленность, № 3, С.93-100. DOI 10.30686/1609-9192-2023-3-93-100


